Avia BH-10

Něco ke stavbě s poslechem Rádia Beat. Stavěno podle plánu nakresleného mým tátou, kdy plán i letadlo vzniklo před 35 lety, ale model nikdy neletěl kvůli neuděláným křidélkům ty by se sice daly dodělat, ale při měřění jsme zjistili, že měla nastavení ůhlu křídla více než 10°. A proto vysí od té doby na stěně.

Stavbu jsem začal VOP a SOP ty šly lehce stavba funkcí nařezaných balzových špejlí, trup je zhotoven z přední část vyříznutá z 2 mm balzy a konec trupu taktéž, obě části trupu jsou spojeny smrkovýmy špejlemi 5x3 Ačka udělaná ze špejlí 5x2, žebra jsou vyříznuta z překližky z bedýnek od ovoce o tloušce 3 mm a motorové žebro z překližky 5 mm.Do žeber 1,2,3,4, vyříznuté zářezy pro balzové špejle 7x5,mezi žebry 3-4 zalepen pruh balzy 2 mm pro kabinu, kohout za kabinou je vyroben z jakých si trujúhelníků z balzy 2 mm. Křídlo zhotoveno z 24 žeber z balzy 2 mm + 2 kořenová ze 4 mm překližky, všechno spojeno 4x smrkovímy špejlemi 5x4 a 8x balzové špejle(počet kusů brán z obou křídel), náběžka vybroušená z balzy 7 mm a odtokovka z balzy 4 mm, obě půlky křídel spojeny pomocí dvou překližkovích placek z 3 mm překližky, potom křídlo ze zdola zavřené překližkou 2 mm a na hořejší straně křídla pásky z překližky 1 mm. Po zaschnutí celého křídla udělány díry pro kolík a šrouby  + v trupu zalepený pásek překližky 4 mm vyvrtány díry a vyříznuty závity, křídlo má nastavení 3,5° a výškovka je shodná s osou trupu. Podvozek je vyroben z drátu do kola prěmotány spoje zvonkovým drátem a celé je to zapájeno, podvozek ke křídlu přichycen plíšky a v nich vyvrtány díry 3,2 pro šroub M 3. Dnes 17.12.  zalepeny bovdeny pro táhla VOP a SOP a nasazeny páky, panty a ostruha. Zatím jsem skončil, čekám na serva a regulátor.

Dne 23.11. jsem dodělal předpilotní štít a vyrobil podvozková kola. Vyráběno podle těchto odkazů :https://www.retroplane.net/avia-bh1/page1.htm,https://www.retroplane.net/triplan-clement/page1.htm.

Dne 16.1. jsem dodělal motorový kryt a natahal jsem kabely od serv ve křídle do centroplánu.

Dne 3.-4.3 012 potažená kostra folii osazená elektronikou,ještě zbívá motorový krit a imatrikulace a kabina.

Dne 17.3. přilepen pilotní štít,pilot,a upraven podle fotek motorový kryt.

Už akorát čekám na řidičák a pojedu Avii zalítat.

Tak Avie má za sebou 3 starty,i když se mi při startu klepala kolena Avie letěla perfektně.Jediné co sem při potahování přehlídl bylo zkroucení levého křidélka,což chtělo za letu trochu větší výchylky křidélek,ale jinak sem byl opravdu rád že letí.Nejsem zvyklý na zálet aby kolem mě bylo tolik lidí,jako jsou kluci z 
Aeroklubu Zbraslavice a kamarádi modeláři ale zálet se povedl a sem opravdu moc rád že létá.Váha vyšla něco přes kilo což sem se divil že to ten motor z Cessny 480 utáhne,utáhl to a já udělal dva 5 minutové lety.

Tech.udaje:

rozpětí: 123.5 cm

délka: 83 cm

hmotnost: 1120 g

motor: RAY C3536/08,regl.Foxy 35 A

baterie: 1600 mAh 11.1 V

elektronika: 4x serva HS-55

RC souprava: Cadet 4